Dominația Red Bull și respectul pentru Alonso. Cu ce rămânem după sezonul de Formula 1

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Dominația Red Bull și respectul pentru Alonso. Cu ce rămânem după sezonul de Formula 1
Cu Verstappen la volan, Red Bull pare imbatabilă
Cu Verstappen la volan, Red Bull pare imbatabilăProfimedia
Un sezon cu 21 de victorii în 22 de curse a demonstrat că Red Bull a fost și, probabil, va rămâne etalonul dominant în Formula 1, după victoria record a lui Max Verstappen în Marele Premiu de la Abu Dhabi de duminică.

Cel de-al 54-lea triumf din carieră i-a lăsat pe rivali comparând sarcina de a-l prinde din urmă cu escaladarea Muntelui Everest.

Avantajul proiectului Red Bull

"Această mașină va rămâne în istorie, pentru o perioadă considerabilă, ca fiind cea mai de succes din istoria Formulei 1", a declarat șeful echipei Red Bull, Christian Horner, după ce a încheiat cursa de duminică cu o avalanșă de recorduri pentru Verstappen și echipa sa.

"Să câștigi 21 din 22 este o nebunie, iar pentru Max să fi condus mai mult de 1.000 de tururi, să fi câștigat 19 curse", a adăugat el, înainte de a enumera realizările statistice după un an de hegemonie fără precedent a unei echipe.

Directorul echipei Red Bull, Christian Horner
Directorul echipei Red Bull, Christian HornerAFP

Dar un om cheie a fost omis - șeful tehnic și designerul șef al Red Bull, Adrian Newey, un inginer ale cărui isprăvi în F1 au făcut din el nu doar un "naș al efectului de sol", ci și un guru legendar al acestui sport.

Flerul și excelența sa, așa cum au fost exprimate în mașina RB19, aproape că garantează succesul și cu RB20 în mâinile lui Verstappen anul viitor.

Max Verstappen a fost dominant pe tot parcursul sezonului
Max Verstappen a fost dominant pe tot parcursul sezonuluiAFP

Cariera sa vorbește de la sine: în ultimii 30 de ani, cu Williams, McLaren și Red Bull, mașinile sale au câștigat 12 titluri la piloți și 11 la constructori - iar Red Bull a câștigat 38 din 43 de curse de la revenirea "efectului de sol" în sezonul trecut.

Cu Verstappen la volan, Red Bull va părea din nou imbatabilă, în timp ce Newey, care și-a scris teza universitară despre aerodinamica efectului de sol, va livra o mașină revizuită.

McLaren, cei mai probabili contracandidați

Șeful echipei Mercedes, Toto Wolff, a comparat dimensiunea sarcinii cu escaladarea Everestului, dar ar fi putut fi oricine de la Ferrari, McLaren, Mercedes sau Aston Martin care evaluează provocarea de a prinde Red Bull din urmă.

Doar Ferrari, cu o victorie a lui Carlos Sainz în Singapore, a reușit să rupă dominația echipei din Milton Keynes în acest an, dar, la fel ca și ceilalți, nu a putut să țină pasul pentru a pune o presiune reală.

McLaren pare a fi cel mai apropiat rival al celor de la Red Bull
McLaren pare a fi cel mai apropiat rival al celor de la Red BullProfimedia

Un Fernando Alonso, dublu campion întinerit, a adus speranțe la începutul sezonului pentru Aston Martin, iar Lewis Hamilton, septuplu campion, a trecut de la deznădejde la visare în W14-ul capricios al celor de la Mercedes.

Doar McLaren, cu o creștere de formă în urma unei modernizări la jumătatea sezonului, a opus o rezistență reală, deși Ferrari s-a îmbunătățit și ea în ultimele luni.

"Red Bull a început cu aceste regulamente în 2022 cu un avantaj masiv și a reușit să îl mențină", a declarat Wolff. "Trebuie să le respectați realizările pe partea de inginerie și pe cea de piloți - așa că a-i învinge cu aceste reglementări este împotriva șanselor".

Mercedes-ul lui Tito Wolff a avut parte de un alt an de bâlbâială
Mercedes-ul lui Tito Wolff a avut parte de un alt an de bâlbâialăAFP

Dar el a promis că revenirea echipei sale la masa de desen va "produce ceva nou".

"Există o cheie pentru a debloca o performanță mult mai bună", a spus el în speranța că inginerii Mercedes pot localiza atât lacătul, cât și cheia.

După primul sezon fără victorie din ultimii 12 ani și la doi ani de la ultima victorie a lui Hamilton, Mercedes a terminat la 413 puncte în spatele celor de la Red Bull, care au început să lucreze la mașina lor din 2024 în august sau mai devreme.

Respect pentru vulpea vicleană Alonso

În vârstă de 42 de ani, Fernando Alonso a dat dovadă de un entuziasm juvenil duminică, când și-a asigurat locul patru în campionatul piloților cu o cursă vicleană, inclusiv un truc care l-a lăsat uimit pe Hamilton.

Fernando Alonso de la Aston Martin
Fernando Alonso de la Aston MartinAFP

"Evident, Lewis este foarte inteligent, înțelege sportul foarte, foarte bine și are multă experiență", a declarat spaniolul. "Dar eu am mai multă!"

Trucul său i-a adus un avantaj care l-a dus pe locul șapte, în timp ce Hamilton, care va împlini 39 de ani în ianuarie, a terminat al nouălea. Dar amândoi s-au dovedit demni de un loc pe o grilă plină de piloți mult mai tineri.