Lando Norris, Max Verstappen și Oscar Piastri se vor duela într-un final de sezon plin de suspans, modul ideal de a încheia anul în care F1 sărbătorește 75 de ani de existență.
AFP a ales câteva dintre cele mai memorabile momente din istoria luptelor pentru titlu decise în ultima cursă a sezonului.
2021: Verstappen-Hamilton
Verstappen și Lewis Hamilton au ajuns la ultima etapă a anului, în Abu Dhabi, la egalitate de puncte. În ultimele tururi, Hamilton era lider, iar atunci șeful Red Bull, Christian Horner, a spus că Verstappen are nevoie de „un miracol”.
Acesta a venit după accidentul lui Nicholas Latifi. Verstappen a intrat la boxe pentru pneuri soft, profitând de safety car, iar la reluarea cursei, cu o singură tură rămasă, olandezul l-a depășit pe britanic și a cucerit primul său titlu mondial, lăsându-l pe Hamilton fără a opta coroană, care ar fi fost un record absolut.
Totuși, au existat controverse legate de piloții întârziați, care au primit permisiunea să-l depășească pe englez, lăsându-l fără protecție în fața atacului furios al lui Max, care a profitat de cauciucurile proaspete.
2010: Luptă în patru
Abu Dhabi a fost din nou gazda unei ultime curse în care patru piloți aveau șanse la titlu.
Spaniolul Fernando Alonso, pe atunci la Ferrari, avea un avans de opt puncte față de Red Bull-ul australianului Max Weber. Sebastian Vettel (Red Bull) era la 15 puncte de Alonso, iar Lewis Hamilton (McLaren) la 24.
Vettel a câștigat cursa din pole position, iar deși părea că Alonso va obține al treilea său titlu mondial, o strategie greșită a Ferrari l-a blocat pe spaniol în spatele Renault-ului lui Vitaly Petrov, astfel că Vettel a devenit campion.
2007: Hamilton, Alonso și Raikkonen
După un sezon de debut impresionant în F1, cu susținerea clară a echipei sale britanice, Hamilton a ajuns la ultima cursă, în Brazilia, ca lider al clasamentului cu 107 puncte, urmat de coechipierul său Alonso, cu 103, și de Ferrari-ul finlandezului Kimi Raikkonen, cu 100 de puncte, într-o perioadă în care victoria aducea 10 puncte.
Un start de cursă dezastruos, în care englezul pleca de pe poziția a doua, l-a trimis la coada plutonului. A reușit să recupereze până pe locul șapte, dar avea nevoie de cel puțin locul cinci pentru a-și asigura primul titlu, care a fost câștigat în cele din urmă de Raikkonen, la un singur punct diferență.
Un an mai târziu, pe același circuit, Hamilton și-a luat revanșa, când în ultimul viraj al Marelui Premiu l-a depășit pe Timo Glock, terminând pe locul cinci și lăsându-l pe câștigătorul cursei, Felipe Massa, fără titlu.
1994: Hill și Schumacher
Sezonul marcat de tragedii, în care Ayrton Senna și Roland Ratzenberger au murit în mai puțin de 24 de ore de groază la Imola, s-a încheiat brusc.
Damon Hill (Williams) a ajuns la Adelaide cu un punct mai puțin decât Michael Schumacher (Benetton). În turul 36, germanul a ieșit de pe pistă și a lovit un zid, dar a revenit exact cât să se ciocnească cu monopostul lui Hill, provocând abandonul ambilor... și asigurând titlul pentru 'Kaiser'. Una dintre cele mai controversate manevre din istorie, care nu a fost sancționată.
1976: Lauda-Hunt
Rivalitatea intensă dintre Niki Lauda și James Hunt s-a încheiat sub o ploaie torențială în Japonia.
Lauda, pilot Ferrari, a ajuns pe circuitul nipon cu un avans de trei puncte, dar germanul a abandonat în turul doi. Hunt, de la McLaren, a terminat pe locul trei și a devenit campion mondial.
