Altele

Parisul se pregătește de primirea Turului Franței. Traseu în premieră prin Montmartre

Parisul se va îmbrăca din nou în straie populare pentru a întâmpina Turul în Montmartre, la fel ca în timpul Jocurilor Olimpice.
Parisul se va îmbrăca din nou în straie populare pentru a întâmpina Turul în Montmartre, la fel ca în timpul Jocurilor Olimpice.Alex Broadway / GETTY IMAGES EUROPE / Getty Images via AFP
La un an după Jocurile Olimpice, prezența fără precedent în Tur a urcării în cartierul Montmartre va face ca etapa a 21-a și ultima, duminică după-amiază la Paris, să fie și mai interesantă și spectaculoasă.

Pavajul de pe străzile Lepic, Moulin Rouge, Sacré-Coeur îi va duce pe rutieri într-un traseu inedit pe final de competiție. Francezii vor fi cu siguranță entuziasmați când plutonul va trece prin aceste locuri emblematice care au oferit unele dintre cele mai populare imagini ale ultimelor Jocuri Olimpice.

Toate acestea după un an de pauză, după ce cea mai prestigioasă cursă din lume s-a încheiat la Nisa în 2024 din cauza pregătirilor pentru Jocuri.

Directorul Turului, Christian Prudhomme, a recunoscut că s-a simțit "gelos" pe spectacolul din acea zi, în fața a jumătate de milion de oameni, și a început să viseze chiar în acea după-amiază să transfere ideea la "Grande Boucle".

Deși drumul nu a fost ușor, de la un veto inițial al prefecturii de poliție până la impulsul decisiv al președintelui francez, Emmanuel Macron, "imposibilul a devenit posibil".

Pelotonul Turului va trece astfel prin Montmartre pentru prima dată în istoria sa, înainte de tradiționalul final pe Champs-Elysées.

În absența suspansului în clasamentul general, unde Tadej Pogacar, cu un avans de peste patru minute, se poate bucura de trecerea prin Paris în drumul său spre al patrulea Tur, capitala Franței va fi cufundată în nostalgie, retrăind traseul Jocurilor Olimpice.

Puține opțiuni pentru sprinteri

Inițiativa schimbă însă complet fizionomia sportivă a acestei ultime etape, de obicei o paradă în care rutierii ciocneau cu șampanie înainte ca sprinterii să-și ascută armele în timpul celor opt ture ale Champs Elysées.

De data aceasta, cicliștii vor face doar trei ture ale celebrului bulevard, înainte de a parcurge de trei ori un circuit de 16,8 km prin Montmartre, a cărui cățărare (1,1 km la 5,9%) ar putea exclude sprinterii din lupta pentru victoria finală.

După a treia trecere peste Butte Montmartre, vor mai fi șase kilometri până la sosire, ceea ce va favoriza atacurile și va elimina aproape toate șansele unui final în masă.

"Mă doare inima de sprinter", a recunoscut fostul sprinter german Marcel Kittel despre această ruptură cu tradiția, care intervine la 50 de ani de la primul finish pe Champs-Elysées.

Dar nici rutierii din clasamentul general nu sunt încântați de noua perspectivă. Remco Evenepoel, care a câștigat titlul olimpic pe acest traseu, a fost primul care a denunțat "stresul suplimentar inutil".

"Nimănui nu-i place"

"Montmartre, a fost grozav în timpul Jocurilor Olimpice, dar nu mai erau decât 50 de cicliști în pluton. În Turul Franței, vom fi 150 pentru a ne poziționa pe o cățărare foarte îngustă", a explicat Jonas Vingegaard.

Pogacar, pe de altă parte, nu vede "prea multe diferențe la nivel personal. Bineînțeles că va fi un pic stresant", recunoaște arhitectul Turului, Thierry Gouvenou, dar pune lucrurile în perspectivă.

"La Jocurile Olimpice, cicliștii mergeau în zig-zag pe străzi înguste în coborâre, în timp ce acum vom străbate artere mult mai largi. Urcarea pe rue Lepic este îngustă, desigur. Dar secțiunile pavate din Paris-Roubaix nu sunt mai largi".

Matteo Jorgenson, adjunctul lui Vingegaard, regretă de asemenea că rutierii, majoritatea epuizați, nu vor putea să se bucure de o ultimă etapă liniștită și să sărbătorească sosirea la Paris.

Startul neutralizat va fi dat la Mantes-la-Ville la ora 16:10 CEST (startul real va fi dat cu 15 minute mai târziu), iar sosirea pe Champs-Elysées este programată pentru ora 19:35 CEST (calculată la o viteză medie de 41 km/h).