La 30 de ani de la moartea sa, Ayrton Senna rămâne viu în memoria fanilor

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

La 30 de ani de la moartea sa, Ayrton Senna rămâne viu în memoria fanilor

Ayrton Senna
Ayrton SennaProfimedia
La 1 mai 1994, legendarul Ayrton Senna și-a pierdut viața în curba Tamburello de la Imola. La 30 de ani distanță, amintirea pilotului a rezistat testului timpului. Un statut aparte, pentru idolul unei generații. "Pentru că, într-o fracțiune de secundă, s-a dus".

Fiecare tur este o bătălie și pentru a câștiga trebuie să dau 100%. Este în natura mea să forțez mereu mai mult. Multe povești sunt spuse după moartea unor oameni mari. Dar cu cât trece mai mult timp, cu atât mai mult uităm. Nu este cazul lui Ayrton Senna. Pilot de excepție, triplu campion mondial între 1988 și 1991, victima nefericită a weekend-ului blestemat din 1 mai 1994, brazilianul este adorat, dacă nu chiar mai mult decât atunci când era în viață. Un fapt uimitor care îi accentuează și mai mult aura mistică și legendară.

San Marino 1994: un weekend sinistru

Marele Premiu de la Imola (sau San Marino) din 1994 a fost prima cursă europeană a sezonului. Michael Schumacher a câștigat cursa de duminică, 1 mai, dar acest detaliu a fost umbrit de diferitele tragedii care au avut loc pe parcursul weekend-ului.

Pe "Enzo e Dino Ferrari", un circuit deja celebru pentru o serie de incidente, printre care cele în care au fost implicați Gerhard Berger, Michele Alboreto, Nelson Piquet, Gilles Villeneuve și Jody Scheckter, am văzut cum, în decurs de trei zile, s-a petrecut oroarea. Mai întâi a fost accidentul lui Rubens Barrichello în timpul antrenamentelor libere de vineri, apoi accidentul lui Roland Ratzenberger la curba Villeneuve și moartea acestuia sâmbătă și, în cele din urmă, coliziunea dintre mașina lui Senna și zidul de la curba Tamburello, duminică.

În direct la televizor, spectatorii Formulei 1 au asistat la aceste accidente tragice, la fel ca și piloții în weekend. "Trei accidente mari (...) și cred că asta a șocat Formula 1", spune Frédéric Vasseur, intervievat recent de AFP.

În cartea sa "L'icône immolée", publicată recent la editura En exergue și scrisă la persoana întâi, Lionel Froissart analizează în parte reacția și sentimentele lui Senna în legătură cu aceste incidente.

În ea, brazilianul, profund afectat de moartea prietenului său austriac, își amintește "dorința de a pleca de la Imola și necesitatea absolută de a fi la start". Este un semn clar al pilotului care, la vremea respectivă, spunea că pericolul nu îl sperie.

Tot în carte, autorul face referire la dificultățile cu care Senna se confrunta cu Williams-ul său încă de la începutul anului. "Nu mă simt confortabil în el, nu mă simt încrezător. Este foarte dificil de condus și de controlat. Este o mașină imprevizibilă, vicioasă". Iar aceasta a scos ce avea mai bun din el atunci când o parte din suspensie s-a desprins și i-a străpuns casca. A fost o moarte care a lăsat un semn de neșters în lumea Formulei 1.

Cursele de mașini și pericolele

Chiar și după 30 de ani, moartea sa ne amintește că astfel de curse nu sunt lipsite de riscuri. Accidentele s-au întâmplat întotdeauna, încă de la începuturile clasei regină, și vor continua să se întâmple. Dar, înainte de acel celebru weekend de la Imola, incidentul fatal al lui Gilles Villeneuve de la Zolder (1982) a fost singurul care a rămas clar în mintea mulțimii.

Accidentul lui Senna (și cel al lui Ratzenberger, în general) a reaprins dezbaterile privind siguranța și amenajarea circuitelor. "După accidentul său, FIA a luat măsuri. Dar marile schimbări au venit cu adevărat după Monaco '94, când Karl Wendlinger a fost băgat în comă în urma unui alt incident", spune Froissart. "Nu există nicio îndoială că accidentul lui Ayrton, superstarul de atunci, a fost un factor declanșator, iar după aceea, s-a lucrat din ce în ce mai mult la siguranță".

Imola
ImolaAFP

Circuitul de la Imola în sine a fost reexaminat. În cartea sa, Froissart explică faptul că Senna luase deja în considerare această opțiune. "Și acolo am făcut aceeași observație: în spatele zidului Tamburello curge nu departe râul Santerno și, prin urmare, era imposibil să mutăm zidul pentru a crea un spațiu mai mare de scurgere pentru a încetini o mașină în dificultate. Îngrijorați și dezamăgiți, Gerhard și cu mine am părăsit zona".

Cu toate acestea, după moartea brazilianului, întregul traseu a fost revizuit și au fost introduse noi curbe și șicane. În cazul curbei Tamburello, acest lucru a permis mașinilor să încetinească pentru a nu se afla în calea zidului. Alte măsuri au dus la schimbări în designul monoposturilor pentru a îmbunătăți siguranța.

Dovadă că și în activitățile extrasportive, Senna a lăsat, mai mult sau mai puțin deliberat, o amprentă de neșters.

O moștenire care transcende generațiile

În istoria sportului, au existat o multitudine de recorduri doborâte. Schumacher și Lewis Hamilton au amândoi șapte titluri mondiale în palmares, Max Verstappen are cele mai multe victorii într-un singur an, Fernando Alonso are cele mai multe starturi... Așadar, de ce, cu cele 41 de victorii și 65 de pole-uri, Senna încă iese în evidență din mulțime, până la punctul de a fi adulat ca în prima sa zi?

Froissart este primul surprins: "Este surprinzător. Întotdeauna există un moment în care oamenii se referă la el. Avea o personalitate foarte puternică, o sensibilitate care îi atingea pe oameni dincolo de palmaresul său de realizări. Ne amintim mai ales ceea ce a arătat într-o mașină, determinarea sa".

Și pentru asta, este încă admirat. Peste tot în lume, fanii sporturilor cu motor încă îi aduc un omagiu sau îl menționează în conversații. Chiar și mai mult, unii poartă tricouri cu imaginea sa sau încă se mai mândresc cu replici ale căștii sale la Interlagos sau pe alte circuite. Ridicat la rangul de erou național în propria țară, el își păstrează un statut de idol, caracterizat prin pelerinaje la mormântul său.

Și în plan sportiv a fost idolul mai multor piloți. Hamilton și Alonso nu și-au ascuns niciodată admirația față de el. Alți piloți din noua generație, precum Charles Leclerc și Pierre Gasly, îl adoră și au vizitat deja Fundația Senna.

Așadar, brazilianul a influențat mai mulți oameni decât și-ar fi putut imagina vreodată, într-o asemenea măsură încât, chiar și la treizeci de ani de la plecarea sa, continuă să fie prezent și să fie amintit. Încă o dovadă că este printre "cei mari".